Saturday, March 12, 2011

buai laju-laju, laju lagi abang bas


abang bas ekspress boleh diintepretasikan sebagai sebuah ikon penting yang menghubungkan anak dengan bapaknya, pekerja dengan duitnya, penyokong kelantan dengan itlan telahanya, sehinggalah antara ismail hamzah dengan terminal bas shahab perdana walaupun dia salah bas. namun seringkali kita tengok di media sekeliling betapa ramai yang telah menjadi mangsa kecuaian abang bas ini. perlulah kita sedar bahawasanya hanya 9 orang daripada 2 juta abang bas di seluruh dunia yang bersikap buruk ketika memandu, namun sebab depalah habis rosak nama abang bas sebelanga.


kemalangan itu ketentuan Ilahi walau bagaimanapun kita cuba elak. tapi Allah tak ubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka cuba ubah diri mereka sendiri. telah terbukti dijumpai spesis abang bas yang tak puas hati ngan michael schumacer lalu memandu secara berbahaya, kunun ade remp-it V3 versi bas. jika anda berada dalam keadaan ini, cuba lakukan perkara berikut, mudah-mudahan anda akan selamat sampai. =)

1. edarkan surah Yasin kepada semua penumpang. baca dengan kuat beramai-ramai selepas mengucap 10 kali, juga beramai-ramai. sure abang bas akan masuk gear 1 sehingga sampai ke destinasi. bagi non-muslim dengan cara masing-masing.

2. beritahu abang bas bahawa anda adalah exco disiplin jabatan pengangkutan jalan (JPJ) negeri sarawak. beri alasan tayar kapal terbang pancit lalu anda naik bas dari kuala lumpur pulang ke pejabat.

3. duduk betul-betul di sebelah abang bas. telefon ibu bapa sambil menangis-nangis macam pilem sembilu. minta maaf kalau ada salah silap serta minta halalkan makan minum.

4. buka pintu kecemasan. jerit sekuat hati. "PENCULIK, PENCULIK!!!!"

5. ajak semua penumpang main tuju selipar. sasaran adalah kepala abang bas. penggunaan seterika atau durian adalah digalakkan.

6. suruh abang bas berhenti. katakan anda sudah sampai di rumah walaupun kanan jalan adalah hutan dan kiri adalah tanah perkuburan. lebih baik tidur 1 malam di kubur daripada tidur sampai kiamat di situ.

7. tampal gambar kemalangan ngeri melibatkan bas di bahagian cermin hadapan. jangan tampal gambar lisa surihani. lagi kuat perasaan beliau untuk menunjuk-nunjuk.

8. menjerit dengan kuat. berlakon seperti anda sedang dirasuk suster ngesot.

9. tawarkan awek anda sebagai ganjaran jika beliau perlahankan bas tersebut. anda selamat, awek anda pun 'selamat'!

10. jangan naik langsung bas. naiklah beca atau kasut roda untuk pulang ke kampung.

aku memang jarang naik bas sebab tak ngam dengan suasana bas walaupun perlahan. biasanya aku akan pulang ke kampung menggunakan keretapi, senang berjalan-jalan. tapi kalau dah takde option lain, abang bas jugak pilihan aku. nasihat aku, tegurlah pemandu bas jika anda sedar beliau memandu secara berbahaya. kepada abang bas, kurangkan kontroversi, rendahkan velocity, tingkatkan prestasi, insyaAllah diberkati....=)

jom nyanyi ramai-ramai~~~


p/s : aku pakai tembak je fakta 9 abang bas kat atas

No comments: