Saturday, January 22, 2011

demi colek malas - part 2

meon kecut. suara itu seperti memanggil-manggil meon yang sedang kecuakan. meon menoleh ke arah suara tersebut. ia semakin jelas, masih jelas~~~~(hafiz AF).

"pulangkan, pulangkan~~"

sayup-sayup kedengaran suara tersebut. lagu misha omar mula bermain dalam kepala hotak meon. beliau terus mempraktikkan langkah silat yang paling efektif pernah beliau amalkan iaitu langkah seribu. dalam 2 kelip, meon sudah berada di tingkat 4, di hadapan pintu kelasnya yang masih tertutup rapat.

pintu belakang kelas tiba-tiba terbuka. meon buntu. nak masuk ke taknak. lutut meon bervibrate seperti henpon samsung berfungsi. tangga di belakang meon mula berbunyi. kedengaran bunyi tapak kaki yang terkadang seperti menyeret-nyeret. meon tiada pilihan. beliau terus masuk ke dalam kelasnya melalui pintu belakang. diciloknya meja2 yang tersusun dalam kelas tersebut seperti valentino rossi ingin menyelit di jalan raja muda, KL pada jam 6 petang.

meon bersembunyi di bawah meja beliau. sambil menyorok, meon meraba2 ke dalam laci mejanya. kertas, pensil, buku teks, tin biskut, tong gas, dan akhirnya dia terasa wallet kulitnya di dalam laci tersebut. dalam gelap, meon puas. tiba-tiba, terdengar kuakan daun pintu belakang kelas meon. meon berdebar-debar. dia merangkak di lantai dari meja ke meja menuju ke pintu depan. sampai di pintu depan, meon tolak pintu tersebut sambil meniarap. tak berjaya. dilihatnya di atas, mangga tiga ringgit tidak termasuk cukai terkunci cantik di engsel atas. meon jadi kaget. dengan tidak semana-mana, meon terasa sesuatu di bahu beliau....

meon tak berani menoleh. jantung meon berdetak dengan lebih kencang seperti genderang mahu perang. dia cuba mengingati ayat Al-Quran untuk dilafazkan, tapi satu pun tak singgah di fikiran meon. dia hanya dapat mengingati satu doa sahaja. meon terus membaca doa tersebut dengan lantang tanpa menyedari bahawa ia adalah doa makan lantaran terlalu takut. beliau dapat rasakan tangan kasar yang memegang bahunya tadi mula menarik badannya. meon seram, satu susuk tubuh yang besar terlihat oleh matanya yang sepet.

"abe, beli colek malah dop baya ko adik. abe x molek make bendo curi, benci taw~"

meon jadi lebih seram. makhluk tersebut adalah brader cashier kedai warden yang memang terkenal dengan kesotongannya walaupun badan lebih sasa daripada malek nor, dan meon takut diapa-apakan oleh brader lenggang itu. meon angkat tangan. baru beliau perasan bahawa colek malas tadi masih digenggam erat. meon buka wallet beliau dan menghulurkan not berwarna hijau. dengan magiknya brader lenggang menghulurkan baki dengan lenggok tangan yang lemah gemalai. maka berlakulah sesi jual beli di tingkat 4 dalam suasana yang penuh seram itu.

pengajarannya, colek malas adalah jauh lebih berkhasiat daripada mencuri. sekian

No comments: