Thursday, January 6, 2011

demi colek malas - part 1

ini adalah entri yang seram, sesiapa yang sedang mengandung 11 bulan atau mengidap penyakit kancing gigi hendaklah menjauhi entri ini. ingatlah orang yang tersayang

malam itu malam jumaat. meon balik dari masjid agak-agak dalam pukul 9. sampai di bilik, meon bukak almari berkunci mangga kuning yang bernilai tiga ringgit, tidak termasuk cukai. dengan gaya superman tukar baju, beliau pun siap dengan imej terbaru berinspirasikan kiki lala iaitu berseluar trek dan berkemeja-T gelap. di negeri sekolah meon, esoknya cuti. jadi kepala hotak beliau dah mula merewang nak bikin projek ape malam ni. nak balik, rumah nun sejengkal bila ukur pakai peta malaysia. akhirnya meon ambik keputusan syura untuk turun dari blok dan berjalan tanpa halatuju.

perkara pertama yang beliau buat secara refleks ialah pergi ke gerai warden yang jual barang2 yang die rase nak jual. meon genggam plastik lazy chowl lakes (colek malah) sambil mendabik dada menuju ke kaunter. agak2 dah lagi 2 langkah nak sampai, meon raba poket sendiri di khalayak ramai. tetiba bulu roma beliau meremang abis. meon dah seram sejuk. mane beliau letak duit 5 ringgitnya? lu tau?

gud, nasib baik lu tau. 5 ringgit meon tertinggal kat bawah meja kelas siang tadi. tetiba beliau rase macam tergolong dalam permata bengap pasal tak ingat nak ambik wallet tu sebelum balik. sesungguhnya kelas meon di bangunan baru itu takdelah horror, tapi ade jugak orang bagitau yang pernah pekerja binaan mati tercekik tulang ayam masa nak siapkan monumen 4 tingkat tu. meon positif, demi colek malas, beliau bertekad merempuh kegelapan malam yang tersimpan berjuta entiti penuh misteri. bersenjatakan selipar yang dah haus, meon gerak dulu.

di tingkat bawah, meon berjalan ke tangga di tengah blok yang panjang tu. angin yang sejak dari tadi sempoi2 bahasa mula melaju. destinasi bajet meon ialah di tingkat 4, tempat tersorok 5 ringgitnya. sampai di tingkat 1, pintu kelas-kelas menghempas dinding dek angin yg dah macam angin helikopter. tiba-tiba satu suara kedengaran di hujung bangunan. meon cuak. peluh dah start keluar macam air paip.

to be continued....

No comments: