Thursday, April 1, 2010

saya ada cucu

cucu, mari sini atuk nak cerita...

satu masa dulu, atuk pernah blajar kat ukm. hari tu hari jumaat malam sabtu...atuk nak balik rumah atuk punya atuk sebab atuk punya atuk, dia punya anak (kire mak sdare gua la) nak betunang ngan jejaka pilihanraya hatinya. atuk pun rase exited la sebab dielah mak sdare atuk yang sorang je blum kawen...xpe die mude lagi, mmg skang pun umur die tgah optimum sbgai org mlayu utk kawen.

mane sireh atuk nih....

jam kat dinding time tu dah pukul 9, maka sampailah bapa sedara atuk kat kolej kediaman atuk...dipanjangkan cerita, atuk mengorder burger 3 dan fries 2 bungkus serta beberapa kerat sandwich utk dicekik dalam kereta nnt oleh atuk dan kuncu2nya...maka makanlah atuk sebaik saja tayar bridgestone itu berputar membawa kami melewati pakguard yang bunjet.

sampai saja di petronas berdekatan ameerali, atuk berasa sangat terkejut kerana burger dalam tangan atuk telahpun habis ditelan tanpa cengkeram. kebetulan kereta myvi hitam itu berasa cemburu dengan kami yang bersukaria menjamu selera makan di dalam beliau. lantas tidak semana2 kereta itu berhenti di stesen minyak tersebut untuk mengisi petrol. atuk lantas turun untuk membasuh tangan yang kotor dinodai oleh sos cili dan mayonis perisa original yang bertajuk lady's choice.

selesai saja petrol berhenti mengalir ke dalam encik myvi, kami pun bergerak dengan gerak geri yang gemalai walaupun hanya kereta itu saja yang cukup membawa kami ke selatan. sepanjang perjalanan, atuk hanya melayan lagu dalam koleksi mp3 atuk dalam henpon, dimulai dengan tika masanya nyanyian mirwana dan hujan. dalam perjalanan, kami berhenti rehat ketika separuh masa pertama untuk satu tujuan murni, iaitu makan lagi. maka berputarlah lagi akan kereta itu seiring dengan sistem pencernaan kami.

apsal ko pulak yang ngunyah sireh atuk tu...ganti balik 25 sen

adapun sampai ja dekat kampung, atuk disambut dengan meriah oleh sekalian umat atuk punya atuk walaupun waktu sudah melewati satu perdua malam....ini disebabkan mereka yang ramai itu sedang membuat persiapan untuk majlis pertunangan yang tinggal kurang 12 jam itu. ada yang memasak, ada yang mengisi goodie bag, ada juga yang curik lauk kat dapur...ha apsal korang tgok atuk semacam je......betul bukan atuk yang curik lauk tu sikit...klau ye pun sikit je, bukan habis satu periuk besa...atuk tambah sekali je....eh2 bukan, tadi atuk tenyanyuk sekejap...xyah caye ye.

malam tu pun atuk tido dengan lena di depan tv yang sdang menayangkan gusti di astro disaksikan oleh sdare mare atuk yang ramai itu sambil begusti sesama sendiri. atuk tak pasti yang atuk sebenanye tdo ke pengsan lpas tu. maka tamatlah riwayat hidup atuk pada malam itu....esoknye riwayat atuk bermula lagi ketika azan subuh berkumandang...

tu jelah yang atuk larat nak crite skarang...sbb nenek kamu dah manggil2 ni suruh tolong die petik buah durian nak buat gosok blakang badan die yang kene kayap ular tu...ok jgn lupa ganti blik sekapur sireh bekas atuk kunyah yang korang telan td...seven E ade jual, die ltak kat seblah lampin mamy poko...

akhir kata, warga tua teras masyarakat

sekian wassalam.

No comments: