Thursday, July 7, 2011

adab-adab mengular di pejabat


mengular dapat diintepretasikan sebagai satu amalan mulia bagi sesetengah golongan pekerja, namun ia dianggap sebagai perbuatan terkutuk oleh persekutuan bos-bos buncet semenanjung. antara perlakuan yang boleh dianggap sebagai mengular di pejabat ialah tidur, melayari laman sosial, main game, mengurat kak aina, berbual kosong 7 jam, parking kaki atas meja sambil kepala dongak ke siling, hisap rokok sekotak dalam jamban, serta 2189 lagi aktiviti berkaitan mengular. di sini disertakan teknik-teknik berkesan bagi memastikan anda mengular secara lebih praktikal, teratur dan sistematik bagi meningkatkan produktiviti lemak anda secara komersial.

1. jika anda mengantuk, tidurlah dengan duduk menegak, tangan dalam posisi menulis atau di atas keyboard, dan pakai kaca mata hitam. jika bos anda datang melihat, anda serta merta akan mendapat anugerah pekerja paling bergaya elegan tahun ini.

2. jika ingin melayari facebook, pastikan anda like page bos anda yang tertulis "encik morad hensem macam dafi" dan buka di tab lain. untuk lebih efisien, buat 10 lagi page yang mempunyai ciri-ciri sama.

3. anda bersama 20 orang rakan sedang berbual mengenai naruto di pejabat. tiba-tiba bos anda menyergah sambil bersedia untuk membebel. dengan serta merta nangislah beramai-ramai tanpa henti sambil terbaring. beritahu bahawa tukang kebun pejabat bernama sasuke telah mati terkorban tercucuk jarum awal pagi tadi. kebanyakan bos bukan ingat pun nama semua pekerja. lagi-lagi yang tak cun.

4. anda ingin keluar melepak di kedai mamak setiap hari ketika waktu pejabat. keluar dengan selamba. apabila pulang, terus menuju ke arah bos dengan keadaan tercungap-cungap sambil berkata "ha kat sini rupanya bos, dah 7 jam saya cari tak jumpa-jumpa. ok saya nak balik tempat saya.". ulang untuk hari-hari seterusnya.

5. anda terasa ingin mengular di dalam bilik bos. masuk dan terus duduk di dalam bilik beliau. naikkan kaki ke atas meja menghadap bos anda. dengan rasa yakin anda mulakan perbincangan mengenai pasaran saham semasa dan kaitkan ia dengan keenakan karipap pusing kat simpang jalan. jika anda malas berbuat apa-apa, bentang toto dan baring saja dalam bilik tersebut. anda akan dapat 2 jenis manisan iaitu kaki dan fail keras kat kepala. namun bersyukurlah kerana nikmat mengular mengatasi segala-galanya.

pengajaran : himpunkan perkara kebaikan untuk diamalkan, perhimpunan tu pulak masih diharamkan

No comments: